Als deze maand de trossen weer worden losgegooid en een stroom hoofdstedelijke bootjes de grachten gaat doorkruisen, zal menig oog blijven kleven aan de lijnen van Myla, een perfect gerestaureerde twaalf meter lange mahoniehouten salonboot die in 1924 werd gebouwd. Het vaartuig is afgewerkt met geslepen glazen ruiten, glanzend koperwerk en een bladgouden belettering. Houtsnijwerk, een oprolbaar dak en een stijlvolle, in originele staat verkerende wc maken de Myla tot enig in zijn soort. Moderne zaken als verwarming en een ijskast zijn listig aan het oog onttrokken.
Met hulp van de NCM en Christies wist eigenaar Thijs Streutgers Myla in handen te krijgen. Zijn belangstelling voor klassieke boten en zijn hartstocht voor Amsterdam wist hij door deze aanschaf te combineren tot een voortvarende onderneming. Myla is genoemd naar de vrouw van de eerste eigenaar. Het schip diende voor privé dagtochten op de Thames en was een geliefde verschijning bij Henley. Een financieel geschil maakte een einde aan de relatie tussen de bouwer Taylor en de ontwerper Bate en een verwoestende brand bezegelde het lot van hun gerenommeerde werf. Naar het sierlijke ontwerp zijn maar vijf boten gebouwd, Myla is de enige die nog op dit continent rondvaart. Een ander exemplaar van het exclusieve vijftal is in handen van de sultan van Perak en te zien in de James Bondfilm Octopussy. Myla vaart regelmatig uit voor zakelijke besprekingen tot zo'n 12 personen en desgewenst kan er met 8 man aan boord geluncht of gedineerd worden. Wie niet aan boord wil dineren kan opteren voor een culinaire cruise: het voorgerecht bij L'Europe, het hoofdgerecht bij La Rive en het toetje bij het Pulitzer. Op verzoek slaat de schipper passende proviand in en menigeen laat zich leiden door de voorkeuren van de Henley-bezoekers: aardbeien en champagne. Streutgers spreekt vijf Europese talen en kan als schipper volop verhalen over de stad. Wie Myla wil inzetten voor een dagtocht door de Vechtstreek moet rekenen op zo'n twee mille. Een schamel bedrag als men bedenkt dat de Myla nog steeds wordt aangedreven door een originele vier cilinder Gardner benzinemotor. Volgens Streutgers kan één enkel afgebroken moertje uitlopen op een schade van tien mille en een aantal weken aan de ketting. Maar meestal gromt de Gardner onverstoorbaar door de grachten. Wie maximale indruk moet maken op zijn gasten kan volgens Streutgers het beste inschepen op zondagochtend. Op de grachten is het dan doodstil, alleen de vele carillons overstemmen af en toe het motorgebrom.
Prijs ƒ 400 per uur.
199605