Op de 66e Salon van Genève, die in maart werd gehouden, presenteerde Renault zijn nieuwe 'conceptcar': de Fiftie. Een tweezits coupé die een eerbetoon brengt aan de 'good old' Renault 4CV die dit jaar september precies een halve eeuw geleden werd geïntroduceerd. Met meer dan één miljoen verkochte exemplaren was het de eerste Franse auto die in zo grote getale werd gebouwd. Het succes mondde uit in de reclameslogan: 'the 4CV put France back on four wheels'. Geen loze kreet want het model werd toen al naar Japan en Amerika geëxporteerd. In al zijn sobere eenvoud wist het talloze rally's te winnen waaronder die van Monte Carlo (1949), de 24-uursrace van Le Mans (1951) en de Mille Miglia (1952).
Helaas zal de Fiftie als hommage aan de 4CV zeer waarschijnlijk een studiemodel blijven. Dat is jammer want het idee heeft aardige elementen waaronder het gebruik van natuurlijke materialen en warme kleuren. Zo zijn de deurpanelen bekleed met rotan en is de stoelbekleding gemaakt van smaakvol linnen en katoen. Het uit glazen lamellen opgebouwde vouwdak en de bijpassende picknickmand maken de Fiftie tot een ideale zomerauto. In het oog springend zijn eveneens de linoleum vloerbekleding en de in het stuurwiel geïntegreerde controlelampjes. Zelfs mensen met een afwijkende fysiek kunnen zich dankzij de verstelbare pedalengroep en stuurwiel comfortabel installeren. Onder de kap schuilt Renault's nieuwe D7F-motor, die binnenkort zijn opwachting maakt in de Renaults Twingo en Clio. Het is te hopen dat Renault niet alleen de motoren uit conceptauto's in produktie brengt maar ook zal overgaan tot het uitbrengen van de vierwielers zelf. Met het introduceren van de Twingo is immers al een begin gemaakt met het commercialiseren van gedurfd design.
199605