homepage YvRA Yvo van Regteren Altena -> Vervoer -> Auto -> Limo-Skelter tour...
Limo-Skelter

Limo-Skelter

Van buiten heeft hij niet meer allure dan het onlangs gerestylde standaardmodel, al springen de in de kleur van de carosserie gespoten bumpers en fraaie deurlijsten wel in het oog. Aan lieden die uit zijn op uiterlijk vertoon is de Xantia Activa, uitgevoerd met een 3 liter V6 en 194 pk moter dan ook niet besteed. De auto zal in de smaak vallen bij mensen die oog hebben voor detail, een hoog afwerkingsniveau en een uitzonderlijk goed veersysteem. De zwartleren stoelen zijn, deels elektrisch, geschikt te maken voor uiteenlopende bestuurdersposturen als die van Danny de Vito en Michael Jordan. Een heel handig snufje zijn de uitklapbare armportiersteunen die, tezamen met de opklapbare middensteun, tijdens een lange rechte rit extra comfort bieden.
Maar op rechte weggedeelten, waarbij een top van 230 km per uur kan worden bereikt, geeft deze 24-klepper zijn speciale bekoringen niet prijs. Om door te dringen tot de kern van deze auto moet hij worden uitgelaten in een kronkelig alpentraject. Daar is het leuk spelen met deze wolf in schaapskleren. Hijgerige Zwitsers in opgetuigde Japanners verdwijnen als sneeuw voor de zon in de achteruitkijkspiegel terwijl de Activa vlekkeloos naar boven schiet. Daar waar medeweggebruikers de spatlappen laten schuren in te hard genomen haarspeldbochten, ondergaat de met het nieuwe elektronische hydropneumatische veersysteem (SC.CAR) uitgeruste Activa nog niet de minste wankeling van het chassis. Citroën heeft na zijn trouvaille in 1955 met de DS nu dan de eerste in serie geproduceerde auto in de geschiedenins die nimmer overhelt in een bocht. Zelfs als er in een scherpe bocht fel geremd wordt, helt mede dankzij een computergestuurde elektroklep, de carosserie nimmer over. Onder dergelijke extreme omstandigheden bezorgt de Activa de bestuurder de sensatie alsof hij in een super-de-luxe skelter rijdt. Geen bocht lijkt voor de Activa te scherp, al moet de bestuurder deze extreme stabiliteit niet bij vochtig weer willen uitproberen. Tenzij men wil ontdekken of ook het ABS-systeem en de beide air bags net zo goed werken als het Activa-systeem....
Een Xantia Activa kost ruim 70 mille en dat is niet direct een koopje. Maar voor dat geld heeft de bestuurder wel het voordeel dat hij Frans rijdt, in een compacte auto die superieur op de weg ligt en een snufjesarsenaal heeft waar menige limo niet aan kan tippen.

199810

Man & Pak, gesigneerd naslagwerk door YvRA.