Met een fijne neus voor onvergetelijke lokaties heeft Bentley Motor Cars in de heuvels van Toscane zijn nieuwe Arnage Red Label gelanceerd. Tijdens de presentatie klinkt topman Adrian Hallmark als de boosaardige Spectre uit een James Bond film: 'We can not afford to make mistakes', doelende op de Volkswageninjectie van 45 miljoen pond voor het uitbrengen van de Arnage Red Label 6.75 litre V8. En zo op het oog is er aan deze nieuwe auto ook helemaal niets fout gegaan. Voor het half miljoen of meer dat hij gaat kosten, kan de berijder zich verlustigen in het nieuwe interieur dat achterpassagiers aanzienlijk meer ruimte geeft en natuurlijk het veel bezongen smetteloze afwerkingsniveau. Alleen het aanbrengen, schuren en lakken van het houtwerk vereist 150 manuren en in de tijd dat er twee Smarts van de band rollen is bij de Arnage alleen nog het stuurwiel klaar voor gebruik. Maar bij een Bentley bestaan de charmes niet alleen uit leer, tropisch hout en twee in leren riempjes hangende paraplu's in de achterbak. Bij de Arnage Red Label speelt een groot deel van de verlokkingen zich af onder de motorkap. Zoals de maatschoen en het maatpak een handgeschreven etiket herbergen, wordt de 'bespoke engineering' van de Red Label gekenmerkt door een gesigneerd metalen plaatje met daarop de naam van de verantwoordelijke man. Er is voortgeborduurd op de bestaande motor maar het geheel is door de ingenieurs stevig onder handen genomen. Een auto-leek kan beter de oren sluiten voor de waslijst aan motorische innovaties met sleutelwoorden als 'water-cooled turbocharger', 'a secondary throttle for the traction control' en 'revised die-cast-aluminium crankcase'. Om alle motorische aanpassingen en de vierhonderd pk die hij voortbrengt op de weg te houden, is de Red Label natuurlijk ook voorzien van nieuwe remschijven, een aangepaste stuurbekrachtiging en speciale banden. Wie meent dat een dergelijk krachtig slagschip nauwelijks valt te beheersen, kan zich laten imponeren door weer andere cijfers. Zijn carrosserie is 58% stijver dan de Mercedes S600. Met een gewicht van ruim 2500 kilo lijkt deze bullebak ongeschikt om wedstrijdjes te beslechten met ranke sportauto's, maar ondanks de vijfentwintig koeienhuiden die er in het interieur zijn verwerkt, schiet hij in minder dan zes seconden naar de honderd. Om van 80 naar 120 km door te stoten volstaan ruim drie seconden, tenslotte zorgt een begrenzer dat de auto met 249 km iets te enthousiaste bestuurders een beetje tempert. Het motorgeluid doet de een denken aan een negerstam die onder de kap hun trommels roffelen Tijdens een proefrit regeert aanvankelijk de angst het edele metaal rond een olijfboom te vouwen. Al snel blijkt dat, mits de leeuw niet op zijn staart wordt getrapt, geen moment de Arnage er met de berijder vandoor gaat. In Italië nergens jaloerse blikken maar opgetogen gezichten over zoveel massa en volume. Als de Red Label de poort van een oud Toscaans dorp binnenrolt, trillen de espressokopjes bijna van de terrastafels maar zijn zelfs de oudjes diep onder de indruk en murmelen: 'ché bello'. Na het rijden vat een Britse journalist het vierwielige temprament nog het beste samen: 'It is if Queen Victoria just joint the British sprint team'.
199911