Er is geen champagnehuis zo chique geweest om de millenniumgekte met diep dédain langs zich heen te laten glijden. Ieder huis is wel met een origineel ideetje gekomen. De een heeft een kunstenaar ingezet, de ander een modeontwerper en weer een ander een ingenieur die een wekker in een kurk heeft geplaatst die op 31 december a.s. precies om twaalf uur afloopt en met een beetje geluk de kurk naar boven laat springen. Evenals vulpen- en horlogemakers onderstrepen nu ook de champagnehuizen hun importantie met hun 'limited editions'. Hun gesuggereerde schaarste laat het financiële normbesef bij velen smelten. Wie zich niet wil verdiepen in alle mogelijkheden maar gewoon het duurste wil hebben koopt een flesje 'Esprit du Siècle' van Moët & Chandon. Deze limited edition kost 20.000 Euro maar voor dat bedrag heeft de aspirant-bezitter niet een gewone fles maar een magnum. Sus eventuele koopwoede met de gedachte dat de voorraad vrijwel uitverkocht zal zijn. De oplage is klein en het merendeel van de flessen laat Moët & Chandon uitzwermen over de wereld om ze cadeau te doen. In alle landen waar het merk actief is, zoekt het een aantal personages die de afgelopen eeuw hun stempel hebben gedrukt op cultuur, sport en kunst. Vijftig exemplaren worden aan het einde van dit jaar ingemetseld in Epernay en zullen pas weer tevoorschijn komen tijdens de viering van Moëts driehonderdjarige bestaan in 2043. Voor het maken van deze 'Esprit du Siècle' zakte Richard Geoffroy, 'chef de cave' van Dom Pérignon, af naar de dertig kilometer lange kelders. Hij bromde er rond in zijn golfkarretje op zoek naar de elf allerbeste oogstjaren van de afgelopen eeuw. Deze topjaren zijn geassembleerd tot de Esprit du Siècle waarvan het nog maar de vraag is of hij de smaak van de Dom Pérignon 1990 of 1995 gaat overstijgen. Maar het is natuurlijk wel aardig om deze vloeibare geschiedenis van druiven, die dateren uit onder meer 1900, 1914, 1921, 1943, door de keel te voelen glijden.
199911