homepage YvRA Yvo van Regteren Altena -> Vervoer -> Auto -> Alfa tour...
Alfa

Alfa

Het werkvertrek van Alfa Romeo-ontwerper Walter de'Silva heeft veel weg van een jongenskamer. Een blik in zijn domein van het nabij Milaan gelegen Centro Stile in Arese bevestigt zijn blinde liefde voor het merk: honderden boeken over Alfa's, tientallen modelletjes en een wand rallyfoto's met oude spiders, coureurs en ontwerpers. De' Silva staat aan het hoofd van Alfa's designafdeling maar praat over zijn werk en verworvenheden als een door twijfel geplaagde tiener. Als een rode draad loopt het woord 'dubbio' door zijn verhandeling over de hedendaagse auto-industrie. En juist die twijfel is een handicap in een tijd waarin auto's in een razend tempo van idee naar rijp voor de weg gemaakt moeten worden. Ondanks zijn eeuwige twijfel weet De'Silva met succes te opereren en leiding te geven aan een designteam met een gemiddelde leeftijd van dertig jaar. Volgens De'Silva zijn de oude dagen van een solistisch opererende designer geteld. Tegenwoordig moet een designer rekening houden met sophisticated computerprogramma's zoals
het driedimensionale 'Computer-Aided Design' (CAD) en Computer-Aided Styling (CAS) systeem. Ingewikkelde programma's die de oude garde zich niet meer eigen kan maken waardoor een jonge groep bepalend is geworden voor het Centro Stile. De laatste trofee van het design center is de Alfa 156, een auto waarvan de lijnen ooit ontstonden in een van De'Silvas agenda's. Zijn 'weekplanners' staan niet alleen vol afspraken maar zijn doorspekt met honderden miniatuurtekeningen van gestroomlijnde vierwielers, getekend tijdens telefoongesprekken en momenten van relatieve rust.
Zijn papieren Alfa's zijn aanzienlijk extremer gevormd dan de Alfa 156. Maar zelfs dit model weet zich zowel met flank, kont als neus te onderscheiden van de melig gevormde aerodynamische eenheidsworst. Ook de eerste aanraking, de deurgreep, laat zelfs de esthetisch weinig bewuste berijder duidelijk voelen dat er over de vorm is nagedacht. Maar het beste bewijs dat design en styling een essentiële rol spelen blijkt uit de kunst van het weglaten. Het heeft De'Silva slapeloze nachten gekost maar het leverde hem wel achterdeuren op zonder zichtbare greep. Een trouvaille die deze vierdeurs Alfa de allure van een snelle coupé verschaft. Alleen vlak na de lancering moest Alfa deze designlist met enkele afzeggingen bekopen: sommigen meenden per abuis een coupé, te hebben besteld.

199803