In het midden van de jaren tachtig maakte het Europese cosmetica-journaille bijna even spectaculaire reisjes als de auto-pers: Business class vluchten, vijfsterrenhotels en bestemmingen waar veel pasgetrouwden alleen van kunnen dromen. Eind jaren tachtig verstomde de spectaculaire parfumlanceringen door enkele financiële debâcles. Een daverende miljoenenflop was onder meer 'c'est la vie' van Christian La Croix. Door de enorme stroom aan nieuwe producten en de kortere levenscyclus ervan, zijn veel parfumhuizen kalmer en lokaler gaan introduceren.
Onlangs werd die rustige tendens spectaculair doorbroken met de 'Good Life', een nieuwe geur van sigaar- en cognacgrootmacht Zino Davidoff. Vanuit heel Europa werden tweehonderd journalisten per business class of private jet naar het Zwitserse Bazel gevlogen. Vandaar vertrok een speciale Davidoff-trein richting Venetië. Aan boord kwamen alle facetten van Davidoffs imperium aan bod: handgemaakte sigaren, sigaretten en cognac. Inmiddels is er ook een eyewear-, kleding- en leerwarencollectie. Achter de speciale treinwagons waarin sigaren en cognacproeverijen plaatsvonden werd de geur Good Life onthuld. Op het concept heeft Davidoff niet bezuinigd. Het flesontwerp is van de wereldberoemde designer Serge Mansau en de advertentiecampagne is gefotografeerd door Mario Testino, de man die voor de Amerikaanse glossy Vanity Fair veel besproken reportages schoot van onder anderen Diana, Versace en Madonna. In het cosmeticasegment heeft Testino ook naam gemaakt met zijn werk voor Ralph Lauren, Dior en Clinique. In zijn campagne voor Good Life figureert het Engelse model John Bolino, die een zoon had kunnen zijn van Psycho-acteur Anthony Perkins. Het Good Life concept lijkt een mix met een vleugje Ralph Lauren buitenleven en Calvin Klein's zwart-wit geschoten 'vader, zoontje, happy, healthy-life-sfeertje'.
In Venetië eindigde de geoliede introductie met een glorieus door Harry's Bar gecaterd diner. Tijdens deze avond spreekt de 77-jarige voorzitter van de raad van bestuur van de Oettinger/Davidoff Group, Dr. Ernst Schneider, zijn gasten toe. Met zijn gesoigneerde grijze kop en een aan Jiskefets de Boeckelaere herinnerende rollende lach, maakt hij allerminst een versleten indruk. Zijn leven lang heeft hij als zakelijk brein in de schaduw gestaan van de extroverte Zino Davidoff. Over zijn bijna vijftigjarige band met Davidoff zegt Schneider kortweg: 'we were a extraordinary couple, our wife's were just extra.' Ook voor Davidoff was zijn echtgenote niet de centrale figuur. Meer dan eens heeft hij gezegd: 'De sigaar is mijn leven.' Het succes van zijn herengeuren heeft hij altijd schouderophalend gebagatelliseerd met de woorden: 'eigenlijk is de mens gemaakt voor frisse buitenlucht.' Davidoff Good Life Eau de Toilette vanaf € 89,-
199805