In navolging van de mode zijn ook zonnebrillen onderhevig aan kleur- en stijlveranderingen. Volgens Fred Stoeltie in Amsterdam zijn voor deze zomer de metalen zonnebrillen naar de achtergrond gedrongen. Vorig jaar zaten er nog tal van zilver- en goudkleurige modellen in de collectie maar het overgrote deel van de collecties voor deze zomer is van kunststof. Nieuw is ook de opkomst van monturen in primaire kleuren. Schildpadkleuren, in brillenjargon ook wel Havanna-kleuren genoemd, worden verdrongen door fel geel en rood. Niet weg te denken zijn de zwarte kunststofmonturen en daarmee zijn de modellen die decennialang optraden in de Italiaanse cinema in ere hersteld. Wat de kleur van de glazen betreft is er weinig veranderd, daar floreren nog steeds grijs, groen en bruin.
Naast materiaal- en kleurveranderingen ziet Stoeltie ook de teloorgang van de kleine bril. Deze zomer zijn de monturen niet alleen groter maar ook grover. Zeer in trek zijn de jaren zestig monturen met brede veren. In navolging van de mode komen de Jackie- en Aristoteles Onassis brillen weer terug in het straatbeeld. Eindelijk zijn er weer brillen voorhanden waarmee een moegestreden of mishandeld gelaat gemaskeerd kan worden. Een groot deel van de ontwerpers, onder wie Giorgio Armani, Byblos en Yves Saint Laurent, laat zijn brillen maken bij één en hetzelfde Italiaanse bedrijf: Luxottica. Zelfs Italiës oudste brillenhuis Persol is door het bedrijf ingelijfd en ook het bij de incrowed gevierde merk WEB wordt bij deze mega brillenproducent geproduceerd. Het aardige aan de WEB-brillen is dat ze in vier maten worden gemaakt. Zo wordt hetzelfde model gezien op de gok van Sylvester Stallone en het ranke neusje van Isabella Rossellini.
199805