Zelfs in het zo sober ingestelde Nederland meent menigeen zich een extra 'touch' te kunnen verschaffen met behulp van pochet, dasclip of ander sieraad. Maakt de man zich met een dergelijke toevoeging tot gentleman? Wie te rade gaat bij stijlbijbels als 'A Gentleman's Wardrobe' en 'The Style of an English Man' zoekt tevergeefs naar het belang of de decoratieve waarde van dergelijke opsmuk. Het thema 'Jewellery' wordt evenals pochetten en dasclips door een van de schrijvers afgedaan met een bondig: 'tricky subject'. Beide boeken vereenzelvigen de dasclip met bleke verkopers van occasions, en de pochet is alleen accepté als hij ook als zakdoek echt wordt gebruikt.
Meer dan in de ons omringende landen floreert in Nederland het door beide boeken neergesabelde siergerei. Op de buiken van zakelijk Nederland bungelt de dasclip in volle glorie. Het levende bewijs daarvoor leveren maandelijks de covermannen van Account. Daar waar de dasclip houvast lijkt te bieden aan zich argeloos kledende lieden die een suggestie van netjes aan de dag willen leggen, vormt de kleurrijke pochet de reddingboei voor heertjes die iets langer voor de spiegel plegen te staan dan hun zoons normaal vinden. Nadat Adriaan van Dis het taboe doorbrak door bij de VPRO met een pochet te verschijnen durfden ook Charles Groenhuijsen en de zijnen zich met de kleurige zijden lapjes op te fleuren. En voor ego-rijke mannen als Harry Mulish, Harry Mens en Willem Oltmans lijkt het dragen van een pochet zelfs onontkoombaar. Buiten onze landgrenzen vergalopperen ijdele soortgenoten zich minder vaak. Doorgewinterde dandy's als Gianni Agnelli en Karl Lagerfeld, beiden pakkendragers bij uitstek, houden vast aan het credo: 'less is more'.
199602