Niemand holt er harder dan de fabrikanten van loopschoenen. Maandelijks tracteren concurrenten elkaar op nog weer slimmere schoenen en nog weer uitgekooktere zolen. Zo meent Reebok met zijn DMX 10-zool een troef in handen te hebben. Volgens een zegsman draait het allemaal om de verfijning van het luchttransfer-systeem. In totaal zijn er tien holle ruimten onderling verbonden door een netwerk aan kanaaltjes. Deze verschillende ruimten vormen een aantal luchtstromen die worden bepaald door de bewegingen van de voet. Zonder joggersjargon komt de bijzonderheid van de zool maar moeilijk tot leven: 'De hoofdluchtstroom binnen het systeem gaat van de hiel naar de voorvoet en terug. Door de asymmetrie van de voetafdruk wordt een secundaire stroom gegenereerd van de laterale naar de mediale zijde in de hiel.' Ook de hiellanding zal bijdragen aan 'stevigheid en stabiliteit in de zool'.
Ook Adidas heeft een revolutionaire sportschoen ontwikkeld. Met zijn wat mistig klinkende 'adiPRENE Plus' verwerkt het merk een materiaal dat 'de energie van de voet optimaal doorgeeft en de natuurlijke veerkracht verhoogt'. Het nieuwe en sterk energie-absorberende materiaal reduceert de schok bij het neerkomen ondanks het feit dat de tussenzool 25% dunner is dan die van de gebruikelijke sportschoen. Met deze nieuwe zool komt volgens Donovan Bailey (winnaar van de World's Fastest Man Race in 1997) niet alleen de afzetsnelheid van de voet ten goede maar ook de stabiliteit tijdens het lopen. Zowel de DMX Series van Reebok als de adiPRENE van Adidas beloven een niet eerder gevoelde demping. Een lokkertje waarmee beide merken hopen dat het rennende deel der natie voor de winkeldeur zal draven om zich van nieuwe schokbrekers te laten voorzien.
199805