Als een van de lieden die op de Quote 500 lijst vermeld staan een privévliegtuig huren voor een vakantie 'combineren ze dat vaak met een zakelijk uitstapje,' aldus Patrice Hamers van verhuurder Dynamic Exel. Hollandse zunigheid kenmerkt ook de leden van de 500-lijst want de duurste jets blijven aan de grond. Liever stijgt men op met een Citation of propellorvliegtuig.
De fijn belijnde Gulfstream V blijft voor tycoons en ander volk dat van opschieten houdt. Wie opstijgt in Amsterdam hoeft het landingsgestel pas weer in San Franciso in werking te stellen. Zo'n twaalf man kunnen zich in het leer weg laten zakken. Gulfstreams laten zich vooral in Amerika zien. De huur van een GV ligt rond de 7.500 euro per uur, een bedrag dat een Boeing Business Jet evenaart. De Bombardier Global Expres, onlangs aangeschaft door Rattan Kul Chadha van Mexx, komt in de buurt van de GV.
Van de vele miljoenen die zijn weggestopt in een kleine snelle jet zien gebruikers nauwelijks iets terug. Hoe vaak zijn dure privé-jets niet een brute aanslag op het netvlies? Meestal doet de cabine-betimmering denken aan het plastic hout van een Cadillac en weinig aantrekkelijk is ook de enkeldiepe roomkleurige vloerbedekking. Vader Jan en zoon Michel Mol pakten de zaken anders aan en lieten hun Falcon 900B ontwerpen door de jonge en succesrijke Marc Newson. Het grijze uiterlijk heeft Newson opgesierd met witte stippen en binnen waant de passagier zich in de lobby van een Ian Schrager hotel met kleurrijke en comfortabele stoelen en spetterende kleuraccenten. Sushi, huiswijn van Ben Pon en een piloot die in harmonie met de openingstune van James Bond weet te landen maken deze Falcon 900B tot de meest aanlokkelijke huuroptie à 5.500 euro per uur. Essentieel voordeel is dat de Falcon 900B in staat is de atlantische oceaan te overbruggen.
Danny de Vito zou er nog gelukkig in kunnen zijn, maar de Hawker 800 is met zijn 170 cm sta-hoogte niet direct waardig om een directie de lucht in te brengen. Minder ruim en minder sta-hoogte dan in de widebody Falcon 900 en vanuit Nederland mag je blij zijn als je kunt neerstrijken in Tunis. Het maakt de Hawker als huurobject met prijzen tussen de 2500 en 3000 euro wel goedkoper, maar Dik Wessels van Dynamic Air heeft geen Hawkers meer in zijn hangars staan.
De Citation blijft de best verkochte privéjet, met als snelste variant de X. Hij haalt meer dan 0,9 mach, circa 0,1 mach sneller dan de Gulfstream V. Toch is de X niet echt populair want voor langere afstanden is dit toestel voor zeven tot negen personen aan de krappe en onconfortabele kant. Een goedkopere variant is de Citation Excel en de VII. Hij is vergelijkbaar met de Falcon 20 van vastgoedbaron Richard Homburg. Dit type vliegtuig huren voor een strandlunch rond Nice kost rond de tien mille. Niet verwonderlijk liggen in Nederland de scherper geprijste Citation II en V goed in de markt. Bij Global Aviation in Eindhoven kost een tripje Nederland-Nice met de Citation II zo'n 7000 euro. Bij Dynamic Exel, een vliegtuigbedrijf waar ondermeer Erik de Vlieger en Niek Sandman achter zitten, 10.000 euro.
Hans Breukhoven vloog onlangs met een clubje lieden in de Jetstream turboprop 31 naar Venetië, wat hem zo'n 35.000 euro moet hebben gekost. Clubseating is niet mogelijk in dit type, je zit weinig comfortabel achter elkaar in dit propellorvliegtuig. Nog weer stukken goedkoper zijn de zespersoons Piper Saratoga's die Aero Service Lelystad verhuurt voor 420 euro per vlieguur. Deze worden regelmatig geboekt voor vakantietrips. Een vlucht naar Nice komt op ruim drieduizend euro.
2004