Even is het stil aan de tafel van Maurice Hennesy, telg van het gelijknamige en grootste cognachuis ter wereld. Enkele disgenoten menen beneveld te zijn, maar Maurice noemt nogmaals de prijs en dan is er geen twijfel meer mogelijk: voor één enkele fles van zijn zaligmakende trouvaille zal de liefhebber vijfentwintighonderd gulden moeten neertellen. 'It's so powerful but so easy to drink', verzucht de achtste generatie Hennesy over de drank die is vernoemd naar oprichter Richard Hennesy. Maurice Hennesy belooft de tong een mengeling van oude en achtergehouden oogsten en een historisch keldergeheim van Yann Fillioux. Masterblender Fillioux mocht van de firma alle denkbare registers opentrekken om een cognac samen te stellen die een nieuwe standaard zou moeten inluiden. Volgens ingewijden, en getuige de warme ontvangst in eigen land, is Fillioux daarin geslaagd. Wie wat heeft te besteden doet er daarom verstandig aan niet te bezuinigen op deze vloeibare weelde. Achter de prijs schuilt een complex verhaal over de ideale harmonie van klimaat, licht, grond, rijping en jarenlange lagering op houten vaten. Een ander kostenelement is de behuizing van deze cognac. Het is een kristallen karaf die handmatig door de vermaarde en uit 1586 daterende Cristallerie Royal de Saint-Louis wordt gemaakt. Rond de flessenhals bevindt zich een met de hand gegraveerde genummerde zilveren ring. Daarin ligt veertig uur handwerk verscholen, een kleinigheid in vergelijking met de duur die nodig is om deze speciale cognac te verkrijgen.
199701