Deze maand haalt de Milanees zijn loden jas uit de mottenballen. Een groen-blauw gekleurde zee zal het centrum overspoelen. In de Londense City gelden weer andere kledingmores. Velen vertrouwen hier louter op paraplu en taxi, anderen dragen de donkerblauwe Crombie. Ook in het bedaagde Wenen bestaat een onuitgesproken code. Nergens floreren de donkere regen- of winterjassen beter dan hier. Stokoude firma's als Knize Ten houden vast aan het aloude formele model dat is genoemd naar de negentiende-eeuwse Britse graaf Chesterfield. In Nederland is de voorkeur wat minder formeel en uniform. Stijlvolle jassen worden in ons straatbeeld overschaduwd door de terreur van het casual jack. Het jack als kantoorkleding is gemeengoed geworden. Zij die op deze wonderlijke voorkeur ter verantwoording worden geroepen wijzen wat bedremmeld naar hun fiets. In de Londense City zal de combinatie van jekkie-pak minzaam worden gekraakt en ook in Italië zal hij worden opgevat als een kardinale stijlblunder. Een andere lieveling in druilerige tijden is de vale trenchcoat vol tierelantijnen als ceintuur, epauletten en overdadig knopenregiment. Maar de dagen dat je met zo'n jas kon lopen liggen ver achter ons. De als 'waterproof warefare' bedoelde trenchcoat werd gedragen door de Britse soldaten in de Eerste Wereldoorlog. Het merk Burberry loopt als een rode draad door het Engelse militaire verleden en is later ook soberder varianten gaan produceren.
RUITJES
Een oude textiele wijsheid voor kledinginkopers luidt: 'Groen kost poen en ruiten kosten duiten.' Ondanks het verkooprisico van ruiten heeft Burberry de ruit juist weten uit te buiten tot commercieel succes. Zijn sober uitgevoerde regenjassen hebben al lange tijd een grote schare adepten onder wie Peter Falk in de serie Columbo en Peter Sellers in The Pink Panther-films. In tegenstelling tot de rest van de garderobe wint een Burberry met de jaren aan schoonheid. Nieuw is de jas wat stijfjes. Pas als hij wat smoezelig raakt, is hij rijp voor de straat. Het onmiskenbare stoffige imago probeert het merk tegenwoordig met nieuwe advertenties van zich af te schudden. Ooit afficheerde het merk zich met een keurig uitgedost echtpaar met op de achtergrond een Engels kasteeltje, een classis car en een jachthond. Nu staan een meisje en een jongeman met het haar tot op de schouders de Burberrykleding te tonen waarmee men aan het imago een moderne draai te geven. In Nederland plakt aan het merk nog altijd het stereotiepe beeld van een onkreukbare figuur met gaatjesschoenen en een koffiekleurige labrador aan de lijn. De eerste potloodventer in een Burberry moet nog worden aangehouden.
MATERIALEN
Het zijn vooral de innovatieve Italianen die na tientallen stijlveranderingen de laatste jaren sterk naar nieuwe materialen hebben gezocht. Lange tijd gold iedere vorm van kunststof als taboe maar zeker in stijlvolle regenkleding is dat niet meer weg te denken. Er zijn de laatste jaren steeds meer kunststof materiaal gekomen dat ademt als katoen maar tegelijkertijd water en wind buitensluit. Loro Piana heeft met zijn Storm System zelfs de 'look' van een katoenen jas kunnen behouden terwijl water er als van een glasruit vanaf druipt. Ook Giorgio Armani is met een flinterdun kunststof-materiaal gekomen. Deze is speciaal ontwikkeld voor de Japanse markt. In dat land is in sommige kantoorgebouwen de kapstok al verdreven om plaats te maken voor een soort rekwerk waarin werknemers hun jassen moeten oprollen. In de collectie van Armani zit een aantal exemplaren dat in opgerolde staat niet dikker is dan een opgerolde krant. Kunststofmaterialen zijn niet alleen beter gaan ademen, ze maken de lange jas in gewicht niet veel zwaarder dan een trui. Ook jassenspecialist Allegri is in de weer met materiaal-innovatie. In hun collectie zijn veel modellen uitgevoerd in micro fibre materialen waaronder 'Turbo Silk' - een combinatie van katoen en nylon - die een waterafstotende eigenschappen bezitten. Een purist zal even moeten wennen aan de opkomst van al die kunststof en zij die toch al niet van plan zijn om zich over straat te begeven als het regent, laten de moderne ontwikkelingen links liggen. Voor hen gaat er niets boven een dunne kasjmier jas, eventueel afgewerkt met een kraag van zwart fluweel. Deze reep stof is een textiel residu uit de Franse Revolutie. In andere landen waar mannen hun symphatie voor de geëxecuteerde bourgeoisie wilden betuigen liet men een zwart fluwelen kraag aanzetten. Later werd dit gebruik een 'upper-class fashion' die tot op heden in leven is. Een troostrijke gedachte dat niet alle mode gedoemd is tot vergankelijkheid.
MERKJES
Mensen die geen oorlogstradities met zich mee willen dragen en de trenchcoat graag overlaten aan voetbaltrainers, aannemers en controleurs, moeten kiezen uit de merkjesregen in de winkel. Dat aanbod reikt van raak gesneden jassen van Ermengildo Zegna, Giorgio Armani en Pal Zileri tot iets excentriekere mogelijkheden van Dolce & Gabbana, Paul Smith en Façonnable. Contrasten zijn deze winter groot: zwart en wit domineren, daartussen zit een breed scala aan bruin- en blauwtinten. De meeste merken, waaronder Corneliani, Zegna en Hugo Boss Baldessarini, brengen in navolging van de vorige winter ook nu jassen tot iets boven de knie.
199910