homepage YvRA Yvo van Regteren Altena -> Kleding -> Hemd -> Merk en Polo-Shirt tour...
Merk en Polo-Shirt

Merk en Polo-Shirt

Aan het begin van deze eeuw speelt men volgens de tennisetiquette in een wit poplin overhemd met lange mouwen. Warme Amerikaanse zomers maken deze dracht zeker voor een professional weinig comfortabel. Tennisster Ren&eaigu; Lacoste, (bijgenaamd Le Crocodile) vraagt in het midden van de jaren twintig hulp aan een vriend die directeur is van een groot Frans textielbedrijf. En zo bezorgt Andr&eaigu; Gillier Lacoste een shirtje dat is gemaakt van een luchtig breisel dat het vocht goed absorbeert. Het 'petit piqu&eaigu;'-breisel waarvan deze polo vervaardigd is, weten Lacoste en Gillier na Lacoste's tenniscarrière in 1933 handig te commercialiseren. Mede door de magie en de oorsprong van het grijpgrage reptiel op de borstpartij wist de voormalig kampioen zijn shirtjes tot wereldfaam te verheffen. Pas in de jaren zestig treedt het polohemd uit z'n sportieve context en wordt het gemeengoed in het straatbeeld. Naast Lacoste, die z'n shirtjes deze zomer in 36 verschillende kleuren brengt, is het poloshirt een basisartikel geworden in de collectie van vrijwel elke ontwerper. Dankzij de veelzijdige mogelijkheden van dit unisex kledingstuk - het wordt gedragen boven een zwembroek, onder een blazer en nog steeds als sporthemd - blijven de hemmetjes lucratieve handel. Niet zozeer de kwaliteit alswel het imago en de merknaam zijn bepalend voor de prijs. Zeker in Frankrijk, Italië en Azië is tot op de dag van vandaag Lacostes krokodil heilig. In Nederland werd hij door overexposure verdrongen en is men ook uitgeweken naar de concurrentie. Fervente dragers beweren dat de Lacoste-kwaliteit die van soortgenoot Fred Perry overtreft. Dragers van het Perry-shirtje zijn in tegenstelling tot de Lacoste-dragers vaak lieden die bewust twee maatjes te klein nemen om de spieren te accentueren. Matige kwaliteit hoeft het succes van een Polo Shirt niet in de weg staan maar w&eaigu;l moet er op het etiket een ontwerper van faam staan vermeld. Kwalitatief hoogwaardige merken als Façonnable en CP Company zijn minder courant dan het even dure maar minder slijtvaste shirtje van Ralph Lauren.

199606

Extravaganza!, gesigneerd naslagwerk door YvRA. Yvra1958, l'essence de l'essence