Afgelopen september heeft Wilkinson, producent van onder andere scheermesjes, een onderzoek laten doen onder mannen tussen de 18 en 34 jaar naar het nat scheren en de daarbij komende problemen. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 6 op de 10 Nederlandse mannen tussen 18 en 34 jaar (55,9%) zich altijd nat scheert. Een kwart scheert zich altijd droog en eenvijfde (19,1%) is aan het dubben en scheert zich soms nat en soms droog. De frequentie waarmee natscheerders het mes ter hand nemen varieert nogal. Ruim eenderde (37,9%) scheert zich dagelijks of vaker. Een bijna even groot aantal (36,6%) scheert zich drie keer per week of minder. Verder brengt het Wilkinson-onderzoek een paar aardige scheerblunders aan het licht. Zo blijkt dat meer dan de helft van de mannen voor het scheren niet eerst het gezicht wast en dat bijna 70% ook nog eens tegen de richting van de baardharen in scheert. Het is daarom niet verwonderlijk dat 39,1% van de ondervraagden rode plekken krijgt op het gezicht of in de hals. Ondanks dergelijke prikkende drama's, die dus zijn te verijdelen door het gezicht met lauw water voor te bereiden en in de richting van de baardharen mee te scheren, vindt 91,3% natscheren plezierig. Op die groep van ruim 90% tevreden scheerders heeft het afgelopen jaar de markt listig ingespeeld. Tal van merken breiden hun reukwaterassortiment uit met verzorgende en verzachtende crèmes. Zo is Egoïste Platinum van Chanel aangevuld met een nieuwe shaving foam, komt Calvin Klein met een speciale body massage van cK one en brengt Aramis Lab Series een sharp soother vitamin treatment complex. Volgens de aanprijzingen van de producenten kan iedere man zich vanaf nu tooien met een perzikhuidje.
199701