Voordat andere cosmeticamerken ermee begonnen, nam Clinique al in 1968 in tal van warenhuizen vrouwen aan de hand en koppelde ze aan een soort computer. Met behulp daarvan werd de huid in kaart gebracht en werd de juiste zeepsoort, lotion en gezichtscrème afgestemd. Dit jaar is het precies dertig jaar geleden dat het door Clinique ingelijfde clubje dermatologen op de proppen kwam met het later veel bezongen 3-Stappen Systeem. Het systeem omvat niet meer dan een stuk zeep, een lotionnetje en een crème, maar desondanks maakte Clinique van dit stappensysteem een internationaal succes. Later kwam er in een grijze verpakking een mannelijke pendant. Vooral Cliniques 'Dramatically Different Moisturizing Lotion' (DDML), de laatste fase in het systeem, is een wereldwijde bestseller geworden. In de loop van de tijd heeft deze crème in Amerika een breed scala aan bijnamen gekregen en wordt hij ook aangeduid met: 'The Yellow Stuff', 'Drastically Different Moisturizing Lotion' en 'The Yellow Genius'. Het verkoopsucces van deze best verkochte crème ter wereld laat zich beter illustreren met wat vergelijkingen dan met een grafiek. Elke vier seconden wordt er ergens op de wereld een pot verkocht. Sinds 1968 is er zoveel DDML verkocht dat met een centimeter breed spoor van crème makkelijk een lijn naar de maan en weer terug gemaakt kan worden. Voor wie dat weinig zegt: met hetzelfde crèmespoor zou ook 30 maal de aarde kunnen worden gerond.
Facial Soap € 26,50; Clarifying Lotion € 24 en Dramatically Different Moisturizing Lotion 30 ml € 31.
199811