Geuren worden internationaal met vele miljoenen kostende publiciteitscampagnes gelanceerd. Modeontwerpers kunnen dankzij de opbrengst uit reukwaters hun couture financieren en ook bij ontwerpers die geen haute couture maken, zoals Calvin Klein, Giorgio Armani en Ralph Lauren, stromen maandelijks de miljoenen binnen. Het afgelopen jaar is alleen al de keus aan mannengeuren met ruim dertig nieuwkomers uitgebreid. Vanaf de jaren tachtig is de werksfeer voor parfumeurs waarin zich in alle rust iets bijzonders kan gaan ontpoppen definitief veranderd in een keiharde internationale 'win-lose-business'. Om de risico's van een introductie te minimaliseren maken sommige geur- en smaakstofbedrijven gebruik van testpanels. Over het nut ervan zijn de meningen verdeeld. Bij een aatal grote specialisten in de wereld van de 'fine fragrances' wordt ook vaak gesproken over 'disaster tests'. Nieuwe geuren verliezen het meestal van reeds bestaande en het is maar de vraag of de als eerste gekozen geur wel vernieuwend genoeg is. Een paar parfumeurs, die werkzaam zijn op het hoofdkantoor van International Flavours en Fragrances in New York, schuwen de testpanels. Liever vormen zij zich, in navolging van de 'Grande Dame' van de Amerikaanse parfumerie Estée Lauder, een beeld op basis van reacties van de multiraciale New Yorkse taxichauffeurs. Sleutelwoorden voor de geuren die de afgelopen maanden zijn uitgekomen zijn: kalm, ingetogen en comfort. Aandacht trekkende geuren die als een wolk om je heen hangen, hebben plaats gemaakt voor bescheiden creaties zoals Casran van Chopard, Very Valentino en L'eau par Kenzo. Ook nieuwkomers als Casual Friday van Escada en Freedom van Tommy Hilfiger hebben een bescheiden geurkarakter. Recente en eerder dit jaar uitgebrachte creaties als Contradiction van Calvin Klein, Rocabar van Hermès, en Pi van Givenchy zijn net uitgebreid met een complete bad- en scheerlijnen.
TIEN NIEUWE EAU DE TOILETTES
Casran Chopard 75 ml f 92
Casual Friday Escada 40 ml f 53
Contradiction Calvin Klein 50 ml f 98
Freedom Tommy Hilfiger 50 ml f 79
L'eau par Kenzo 30 ml f 49,50
Nautilus Aqua 30 ml f 45
Pleasures Estée Lauder 50 ml f 72
Salvatore Ferragamo 50 ml f 89
Tempore Laura Biagiotti 50 ml f 78
Very Valentino 50 ml f 78
199910