Volgens de oude rotten in het vak: de neuzen van Chanel, Guerlain en Patou is de parfumkunst de laatste decennia afgegleden naar een industrie die niet meer op esthetische criteria gefundeerd is, maar op een korte termijn-marktgericht denken. De flessen drukken elkaar de schappen af maar dat zal niet verhinderen dat er aan het einde van dit jaar zo'n zestig nieuwe geuren zijn bijgekomen. Winkeliers zijn ten einde raad en zien een nieuwe geur eerder als een bedreiging dan als een welkome aanwinst. Het marktgerichte denken eist z'n tol en menigeen vraagt zich af hoeveel een geur nu eigenlijk waard is. Parfumhuizen doen graag geloven dat de prijs die iemand betaalt, voornamelijk schuilt in de geur zelf. Niets is minder waar. Een bedrijf als Unilever, dat onder meer de geuren van Calvin Klein op de markt brengt betaalt voor een geurintroductie in Amerika al gauw een bedrag dat ligt tussen de 30 en 50 miljoen dollar. Dat geld moet ergens vandaan komen en als het even kan binnen twee jaar zijn terugverdiend. De kosten voor promotie hebben de productieprijs van de geur inmiddels vele malen overtroffen. Wie het bescheiden maatje eau de toilette van vijftig milliliter koopt, betaalt rond de zeventig gulden. Van dat bedrag gaat een groot deel naar de belasting en ongeveer dertig gulden naar reclame en promotie. Minder dan de helft van de opbrengst blijft hangen in de detailhandel. Fles en verpakking zijn zelfs duurder dan de geur: de fles kost rond de zeven gulden, de verpakking iets minder. De vijftig mililiter reukwater schommelt in reële waarde rond de vier gulden.
Nu niet alleen de geur zélf maar, mede door de uitgebreide advertentiecampagnes, ook de flesvorm een cruciale rol speelt, hebben tal van ontwerpers alle zeilen bijgezet om op te vallen met hun fles. Al eerder stopte Jean Paul Gaultier zijn mannencreatie 'Le Male' in een conservenblik. Sinds kort tracht de eminence grise van het parfummétier, Jean Patou, aspirant-kopers hun gedachten op het spoor van een verre reis te brengen want hij heeft zijn geur 'Voyageur' gevat in een oceaanstomer.
Jean Patou 50ml eau de toilette € 65, 50ml inclusief bootje € 115,-
199609