Even lieten de introducties van nieuwe mannengeuren het afweten maar sinds het begin van dit jaar is er in Amerika, Frankrijk en Italië een ware geboortegolf aan nieuwe reukwaters. Het Italiaanse ex-surftalent Claudio Brunotti brengt Profumo Sportivo, een frisse - Cool Water-achtige geur, die mikt op jeugdige gebruikers. Het Romeinse juweliershuis Bulgari komt met de eerste geur waarin rubber is verwerkt en maakt daarmee een apart ruikende nouveauté waarvan het alleen de vraag is of hij op het lichaam thuishoort. Moschino lanceert 'Uomo' en Gucci het sterke en kruidige Envy. Minder exteem zijn de nieuwkomers van Franse bodem. Cartier komt na zijn eerdere mannengeuren Santos en Pasha met het beschaafd ruikende Déclaration en ook Karl Lagerfeld heeft dankzij Jako een subtielere variant dan zijn eerdere creaties KL en Photo. Kenzo is na een lange pauze gekomen met het prettig en zachtaardig ruikende Kenzo Jungle en Paco Rabanne met Energy, een stevige geur die aansluit op de trend van fitness drankjes, sober en gezond. Ook voor de Amerikanen zijn fit en sportief geliefde geurthema's. Ralph Lauren met zijn Polo Sport houdt daarom vast aan de flesvorm van een halter en giet daarin zijn nieuwe Polo Sport Extreme. Het laatste nieuws uit Duitsland zijn de geuren GoodLife van Davidoff en het sober verpakte Hugo Boss.
In september komen de vooraanstaande Parijse huizen Hermès en Guerlain met een nieuwe geurtijding. Zoals van een klassiek huis als Hermès te verwachten valt, legt het merk een link met zijn tradities. Hun nieuwe geur heet Rocabar en is een eerbetoon aan de zadelmakers van het begin van deze eeuw. Rond die tijd was Hermès dé specialist op het gebied van exclusieve leren zadels. In de ateliers van Hermès, waar ook nogal wat Engelsen werkzaam waren, werd de safraangele paardedeken met rode en blauwe streep 'Rug à barres' genoemd. Al snel werd deze deken door de zadelmakers verbasterd tot 'Rocabar'. De gestreepte verpakking wijst met zijn kleuren reeds op dit eeuw-oude paardenaccessoire. Ook de fles, met daarin een leerachtige en krachtige geur, zit gevat in een gestreept wollen dekentje dat op z'n plaats wordt gehouden door een leren koord. Een fraai staaltje verpakkingstechniek waar ook het Italiaanse Acqua di Parma mee overweg kan. In blinde testen scoort deze wat muffe geur bedroevend slecht maar de knalgele verpakking en vele accessoires zoals wierookstaafjes, poeders en fluwelen toilettassen maken veel goed. Knap verpakt is ook de nieuwkomer van Giorgio Armani. Zijn sobere flesverpakking doet denken aan een sober vormgegeven peper- en zoutstelletje van het Deense Stelton. Armani noemt zijn duo-productie 'lui' en 'lei', kortweg 'hij' en 'zij'. Wat de geur zelf betreft kan zij iets gelukkiger zijn dan hij. Armani's beste mannengeur blijft z'n eerste onverslaanbaar pittige eau pour homme.
199809