Vorig seizoen keken de meeste skiërs de kat uit de boom maar in de Verenigde Staten maken de carveski's tegenwoordig zo'n 80% van de verkoop uit. In Nederland ligt dat percentage zo'n 30% lager maar ook hier heeft menigeen na een gelukkige huurervaring dit jaar gekozen voor de getailleerde ski. Het misverstand dat de kortere carveski minder snel zou gaan wordt door een importeur onmiddellijk uit de wereld geholpen: 'Je gaat er knoerthard mee.' In tegenstelling tot een traditionele is de carveski even lang als de gebruiker. Het geheim van deze nieuwe ski zit hem niet in een ingenieus binnenwerk maar in de taillering. In vergelijking met een gewone ski is deze van voren en van achteren breder en in het midden smaller. Voor het carve-skiën is niet altijd een andere techniek nodig, dat geldt alleen voor de meest extreme modellen. De markt heeft de carve-ski's onderverdeeld in vier soorten: de Spead Carve, de Sport Alround, de Easy Carve en de Fun Carve. Met het Alround model volstaat de oude techniek. Voordelen boven de gewone ski zijn het draaigemak, de controle en grote stabiliteit, zelfs op harde stukken. Door hun kortere lengte en hun taillering zijn ze ook voor de diepe sneeuw zeer geschikt. Met de extreme variant kan zonder stokken worden geskied en worden de bochten genomen zoals bij het snowboarden. Voor een optimale grip is een stijve schoen onontbeerlijk. Het Italiaanse Technica brengt deze winter al een combinatieschoen die zowel geschikt is voor de carve als gewone ski.
Salomon X-Free ƒ 699
Fischer Easy Turn ƒ 499
Völkl Carver ƒ 699
Head ƒ 599
199802