Vorig jaar waren het blauw spiegelende glazen en metalen monturen die de toon zetten, maar die tendens is volgens Fred Stoeltie van het hoofdstedelijke Hans Winkel-brillen over en uit: 'Nu worden er oranje, gele en paarse glazen verkocht.' Het nieuwe kleurenpalet is overigens verre van ideaal voor het filteren van UV-stralen. Veel geschikter zijn grijs, groen en bruin maar van die wetenschap trekken ontwerpers zich weinig aan. Niet alleen de kleurvoorkeuren zijn voor deze zomer veranderd, ook het montuur is in de meeste gevallen van kunststof en niet meer van metaal. Veel designerbrillen als Gucci, Versace en Jean Paul Gaultier grijpen in navolging van het modebeeld terug naar gevierde modellen uit de jaren zestig en zeventig. Met een hedendaagse knotsgrote bril lijkt de drager rijp voor de rol in een Thunderbirdaflevering. De vrouwenbrillen roepen associaties op aan een jonge Sophia Loren en Jackie Kennedy. Het Amsterdamse filiaal van Winkel geeft een goede kijk op de brilvoorkeuren van het P.C.-publiek. Zeer in trek is de 'eye wear' van Gucci, Jean Paul Gaultier en Versace. Volgens Stoeltie is er ook vraag naar Versace-achtige modellen maar dan zonder al die goude glimmende 'Schmuck' aan de veren. Aan die wensen komt Winkel tegemoet met zijn eigen betaalbare lijn Hans Winkel Design. Volgens Stoeltie komt het overgrote deel van de zonnebrillen uit Italië en voor een klein gedeelte uit Frankrijk en Japan. Opvallend is dat men in die landen veel vaker dan op Nederlandse bodem een brillengarderobe bezit. 'Zelfs een freak die afkomt op een merk als Gucci of Jean Paul Gaultier vindt één brilletje van 700 piek wel genoeg.' In Italië is de bril uitgegroeid tot een gezichtsaccessoire dat ook tijdens donkere dagen op de neus blijft zitten of in het haar wordt gezet. Jaarlijks wisselen de voorkeuren. Zo ziet de Italiaan de Ray Ban als een te mijden tax free attribuut en dweept hij in navolging van tal van prominente landgenoten met de creaties van Web, een oud merk met een zeer beperkte keus. Desondanks biedt Web visuele ondersteuning aan prominenten als Ornella Mutti, Gianni Agnelli en Luciano Benetton. Maar als je volgens Stoeltie 'echt iets bijzonders op je hoofd wilt hebben', opteer je voor het Deense Lindberg Design. Een buigzame titaniumbril die met zijn drie gram gewichtloosheid lijkt na te steven. Helaas leidt zijn aanschafprijs van tegen de duizend gulden tot gewichtloosheid in de beurs.
199705