Sinds het midden van de jaren tachtig is de zonnebril voor tal van kledingontwerpers uitgegroeid tot een formidabele melkkoe. Onlangs nog berichtte de Wall Street Journal dat zonnebrillen op dit moment het snelst stijgende consumentenacessoire zijn. De creaties van Giorgio Armani en Calvin Klein behoren tot de best verkochte designer-brillen ter wereld. Armani laat zijn ontwerpen vervaardigen bij het Italiaanse Luxottica, een van 's werelds grootste brillenfabrikanten. Het bedrijf produceert ook voor tal van andere ontwerpers die liever stilhouden dat ze het voortbrengen van 'hun' brillen hebben uitbesteed. Met een produktie van zo'n 60.000 brillen per dag is de eigenaar van Luxottica, Claudio del Vecchio, volgens de Wallstreet Journal op het moment de grootste belastingbetalers van Italië. Zelf afficheert del Vecchio zijn bedrijf als Italiës best betaalde hoer: 'Iedereen gaat er naar toe maar niemand wil er voor uitkomen Luxottica bezocht te hebben.' Maar als 'hoer' maakt del Vecchio wel degelijk veroveringen want zelfs het oude trotse Turijnse familiebedrijf Ratti met zijn in Italië zeer gevierde Persol-zonnebrillen wordt nu door del Vecchio bezeten. Een bescheiden concurrentie ondervindt de brillenkolos van fraai afgewerkte trendy merken als Oliver Peoples en Yohji Yamamoto. Dergelijke merken vinden visuele ondersteuning aan acteurs als Jack Nicholson en Andy Garcia. Nieuw in het straatbeeld zijn de ultra lichte en vaak futuristisch vormgegeven modellen van het afgestofte Adidas, de modelletjes van spijkerbroek-tycoon Diesel en het merk Police, de trendsetter op het gebied van de blauw spiegelende glazen. Modieuze lieden opteren voor de sixties brillen van Romeo Gigli, Dolce & Gabbana, passé zijn de malle uitwassen van Gaultier en de enkeling die nog dweept met zijn Cartier of traanvormige Ray Ban pilotenbril zou iets vaker in de spiegel moeten kijken.
199607