homepage YvRA Yvo van Regteren Altena -> Vervoer -> Auto -> Alfa's Jongste tour...
Alfa

Alfa's Jongste

Tijdens de in Madrid gehouden persconferentie komen de mannen achter de nieuwe Alfa 166 adem tekort om alle nouveaut&eaigu;s onder de aandacht te brengen. Een spectaculair navigatiesysteem, geïntegreerde GSM, Anti Slip Regulation (ASR), Cruise Control en uiteraard de hele trits Airbags. Maar los van alle nieuwe technische snufjes bleek op de perspresentatie al snel dat de opwinding van de Alfa-mannen voornamelijk uitging naar de fraaie lijnen van deze nieuwe telg in de Alfa-familie. Het onderwerp veiligheid werd in enkele zinnen samengevat. Na zo'n veertig crash tests met deze nieuwe Berlina zit dat wat Alfa betreft wel snor. Tijdens de presentatie kwam de Italiaanse delegatie pas werkelijk op toeren bij de toespraak van huisontwerper en hoofd van Alfa's Centro Stile, Walter de' Silva. Hij tekende ten overstaan van de duizendkoppige autopers uit de losse pols nogmaals de fraai gelijnde en typische Alfaneus. Na bespreking van kont en flank voorspelde de' Silva de toekomstige 166-bezitters 'una granda presensa in strada': een nadrukkelijke aanwezigheid in het straatbeeld. Tot slot zei de ontwerper op filosofische toon: 'Als ik er naar kijk lijkt het alsof ik erin rijd.' Een wat mysterieuze uitspraak die wat minder vaag wordt als je voor het eerst naast deze 166 staat. Niet alleen van buiten maar ook van binnen vormt deze Alfa met zijn sobere maar fraaie interieur een coherent geheel. Gesuggereerde verwante trekjes met de Alfa 156 gaan, afgezien van zijn derrière, niet op. Zijn fraaie lange neus heeft wel iets van de beenruimte van de voorpassagiers afgesnoept. Mannen die niet langer zijn dan 185 cm zullen er niet onder lijden maar een bonenstaak zal aanpassingen moeten doen aan de voorstoelen. Op het bochtrijke parcours in de heuvels rond Madrid voelt deze Alfa zich op zijn best. Met een filerijk parcours wordt de 166 schromelijk tekort gedaan. De bestuurder mist het typische Alfageluid, dit is zonder meer de stilste Alfa ooit gemaakt. Pas boven de 3000 toeren wordt duidelijk dat er überhaupt een motor aanwezig is. Ondanks de bekoorlijke lijnen zal de Alfa moeten concurreren met de nieuwe BMW-5-serie en de nieuwe Volvo S 80, auto's waartegen het op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en inruilwaarde niet makkelijk strijden is. Maar er spelen voor de aanschaf van een nieuwe auto nog hele andere waarden. Volgens de' Silva klopt er bij iedere Alfa-bezitter een 'cuore sportivo' en wie de kont van de 166 ziet naast die van de S 80 zal denken dat de Zweden een aquavit te veel op hadden toen ze het ontwerp op papier zetten.
Informatie Alfa Romeo 166 bij Fiat Auto Nederland, Hullenbergweg 1-3, 1101 BW Amsterdam-Zuidoost, tel. 020-3421700. Prijzen vanaf 74.900 incl. BPM en incl. BTW. Er zijn zes motoruitvoeringen: de 2.0 T.Spark 16V; 2.5 V6 24V; 2.5 V6 24V Sportronic; 3.0 V6 24V Super; 3.0 V6 24V Sportronic en een 2.4 JTD.

199812

Man & Pak, gesigneerd naslagwerk door YvRA.