Kledinggrootmachten als Armani en Boss zijn afhankelijk van tientallen leveranciers. Van een dergelijke afhankelijkheid heeft het internationaal opererende Italiaanse Ermenegildo Zegna geen last. Van A tot Z heeft deze uit 1910 daterende firma de touwtjes zelf in handen. Zegna maakte naam als een van Italiës beste stoffenwevers en is zelf betrokken bij het selecteren van de mooiste wolsoorten uit China en Australië. Jaarlijks looft de firma uit het Noord-Italiaanse Treviro een prijs uit voor de herders die hen de beste kasjmier leveren. De afgelopen decennia ontwikkelde Zegna zich tot een geliefd kledingmerk. In tegenstelling tot de concurrentie hoeft Zegna niet huiverig te zijn voor kinken in de toelevering of productielijn. Het snijden van de stoffen geschiedt in Zwitserland waardoor eventuele stakingen voor de ± 700 op en neer pendelende Italiaanse medewerkers er dankzij de plaatselijke wetgeving op voorhand verijdeld zijn. Zegna's collectie gaat van schoen tot pak, van overhemd tot accessoires. In Italië duidt men dit fenomeen aan met het begrip 'Total Look'. Mede door sterke casual collecties te combineren met uitgebreide mogelijkheden voor maatwerk wist Zegna in 1995 Armani als nummer een van de Amerikaanse markt te verdringen. Vorig jaar haalde het bedrijf een omzet van ± 500 miljoen dollar met een totaal van 3,350 medewerkers. Jaarlijkse weeft Zegna zo'n 1.800.000 meter stof, maakt het 400.000 shirts en 3000.000 dassen. Per jaar brengt Zegna twee nieuwe collecties zowel klassiek als sportief. Aan de lopende band opent het concern eigen winkels en van licenties wil het merk niets weten, te bedreigend voor de exclusiviteit. Het afgelopen decennium heeft Zegna zich toegelegd op de innovatie van stof- en weeftechnieken. Zo is het merk als eerste gekomen met een corduroy kasjmier en de 'Microtene'-stof, een lichtgewicht 'water resistant' soepele stof die verwerkt wordt in sportkleding. Jaarlijks komt het merk met twee nieuwe collecties die zijn opgesplitst in een zakelijke look, de casual 'Soft'-lijn en de sportieve 'Yachting'-lijn. Met de 'High Performance' stoffen, die zijn gemaakt van de dunne wol van het Australische merinoschaap, heeft Zegna internationaal zakenvolk aan zich weten te binden. Door deze wol strak te spinnen ontstaat een dunne, luchtige en lichte stof met een zeer kreukbestendig karakter.
199610