Spijkerbroeken-gigant Levi Strauss & Co heeft middels zijn subdivisie Dockers de aanval geopend op de das. Het is niet verwonderlijk dat deze groot-producent van casual kleding met behulp van allerlei acties de conventionele dress codes onder vuur neemt. Uit een onderzoek dat Dockers Europe heeft laten houden onder 700 Europese bedrijven blijkt dat de kledingcodes in Europa minder streng zijn dan in Amerika. In Europa is al 38% van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening bereid het personeel casual op de werkvloer te aanvaarden. In Amerika is men, op de vrijdag na, niet gecharmeerd van katoenen en lubberige uitwassen. Binnen Europa bespeurde het Dockers-onderzoek dat Engeland zich het formeelst kleedt en Zweden het minst. Dockers ging voor promotionele activiteiten op pad naar zakencentra. Daar trachtte men netjes uitgedost volk te verleiden door hun das af te leggen in ruil voor een T-shirtje met daarop de tekst: 'If the brains need oxygen why wear a tie'. In groots opgezette en op humoristische wijze werd onder andere de das onder vuur genomen en werd er semi wetenschappelijk gesuggereerd dat het dragen van een das tot een gebrekkiger zuurstofaanvoer zou leiden. Een geconsulteerde groep AMC-artsen kon de door Dockers bespeurde zuurstofbeperkingen niet beamen en hield het Dockersonderzoek voor origineel maar verre van wetenschappelijk. Of de aanval op de dresscodes van Levi Strauss succes zal oogsten is maar zeer de vraag. Bij de laatste herenmodebeurzen in Italië, Duitsland en Frankrijk presenteerde vooraanstaande dassenmakers zonder een sprankje twijfel hun nieuwe collecties. En in een recent interview met Vogue laat de Amerikaanse modeontwerper Geoffrey Beene er ook geen misverstand over bestaan: "I don't know what purpose a tie serves, but I sell ties, and lots of them."
199606