In Italië is de kledingverkoop het afgelopen jaar met zo'n vijf procent teruggelopen. Daarentegen zijn het Verre Oosten en Amerika belangrijke groeimarkten voor de Italianen. Juist in die landen is er een toenemende belangstelling voor kleding met ambachtelijke details als handmatig ingezette schouder, open knoopsgaten en andere kleermakersdetails. Tijdens de afgelopen herenmodebeurs in Florence, de Pitti Imagine Uomo, bleek duidelijk dat deze zomer en winter een aantal internationaal opererende merken als Ermenegildo Zegna en Pal Zileri zich op een exclusieve lijn hebben gestort. Met hun 'Linea Sartoria' blijven ze wat prijs betreft zo'n vijftienhonderd gulden onder het prijsniveau van klassieke merken als Brioni, Kiton en Isaïa. Zegna heeft zijn nieuwe merk vernoemd naar een belangrijke bron van het kleermakerswerk: Napels. Zileri, een doorgaans uitgesproken modieus merk, noemt zijn lijn simpelweg 'Sartoria'. Om de prijs voor een pak op een niveau van tussen de f 2000 en f 2500 te houden zit er minder handwerk in vervat dan bij duurdere merken als Kiton en Attolini. Daar waar machines het werk kunnen doen laat Zileri het handwerk rusten. Ondanks die machinale verwerking valt Zileri's nieuwe 'look' bij velen in de smaak. Stoffen hebben subtiele streepdessins en kenmerkend is ook de raak gesneden iets opbollende schouderpartij. Iets van handwerk is als eerbetoon aan het kleermakersvak doorgedrongen in de broek. Zo zitten er in de broekomslag twee knoopjes waardoor deze kan worden uitgevouwen om te worden schoongemaakt.
199704