homepage YvRA Yvo van Regteren Altena -> Kleding -> Mode -> Gezichtsloos Nautica tour...
Gezichtsloos Nautica

Gezichtsloos Nautica

Het land van herkomst, het materiaal en de look verschillen nauwelijks, het zijn primair het logo en kapitale signatuur van de ontwerper die het hedendaagse casual merk onderscheidend moeten maken. Een jack zonder merknaam aanwijzen als typisch Tommy Hilfiger of Ralph Lauren valt dan ook niet mee. Lauren en Hilfiger hebben het voordeel dat alleen al hun naam de kassa's doet rinkelen. Casual merken waaraan geen persoonlijkheid verbonden is - Camel, Gant en Marlboro Classics - moeten appelleren aan andere verkoopinstincten. Een Amerikaans merk dat tussen deze twee fenomenen in zit is Nautica. Er is wel degelijk één gezicht, maar de Taiwanese ontwerper David Chu houdt zich op de achtergrond. Begin jaren tachtig kwam hij naar New York om er architectuur te studeren maar een korte zomercursus aan het Fashion Institute of Technology veranderde zijn intenties. In 1983 wist hij met een bescheiden collectie van overwegend modieus gesneden windjacks en parka's in nieuwe hoogwaardige materialen de aandacht te trekken van de New Yorkse warenhuizen Macy's, Saks Fifth Avenue en Bloomingdale's. Tot op heden zijn deze drie nog steeds getrouwe afnemers van Chu's creaties en inmiddels zijn er alleen in Amerika al bijna duizend in-store shops. Het zijn vooral Chu's kleurgebruik, functionaliteit en oog voor detail die zijn collectie onderscheidend maken. Hij geldt ook als een innovator wat betreft materiaalgebruik. De door hem ontwikkelde stof Nautex is vanwege het geringe gewicht, de souplesse en de waterdichtheid geliefd bij zeilers. Inmiddels is zijn collectie à la Ralph en Calvin uitgebreid met een kledinglijn voor vrouwen en kinderen, heeft hij zijn eigen meubellijn en voert hij accessoires als brillen, horloges en geuren. In minder dan een decennium heeft hij internationaal bijna honderd winkels geopend. Misschien heeft Chu goed aangevoeld dat zijn naam als kledinglogo het minder goed zou doen dan het welluidende Calvin Klein, Ralph Lauren of Tommy Hilfiger. Van meet af aan heeft hij gekozen voor een spinaker-logo: 'The image of a boat in full sail is an image of bold adventure around the world.'

199903

Extravaganza, gesigneerd naslagwerk door YvRA. Yvra1958, l'essence de l'essence.