Nu de kast vol hangt met brede dassen trachten confectionairs met nieuwe collecties weer smalle en iele dasjes te introduceren. Een magere truc waar liefhebbers van een gezonde vette knoop niet op moeten reageren. Klassieke dassenmakers zoals het Parijse huis Charvet zullen vasthouden aan de breedte die ze letterlijk al een eeuw maken: 9 cm. Ook Ralph Lipschitz alias Ralph Lauren had het in 1967 goed begrepen. Hij verruilde zijn functie als verkoper bij Brooks Brothers voor een baan bij de firma die genoemd was naar de fameuze dandy: Beau Brummel Neckwear. Hij kreeg er een eigen hoek waar hij onder de naam Polo Tie's zijn eigen collectie dassen kon tonen. Het waren geweven zijden dassen die met hun 8,5 cm beduidend breder waren dan de toen geldende norm van 5,5 à 6 cm. Het is een van de weinige innovatieve acties van Lauren geweest want toen hij voor zichzelf begon deed hij niet veel meer dan kijken wat de Engelsen vijftig jaar eerder hadden gedaan. Tot voor kort hield Laurens verandering naar een brede goed gevulde das waarmee een ferme knoop te strikken valt stand maar iel onheil dient zich aan.
199610